Novost koja obećava

Tekst: Igor Šuhov
Foto: Ištvan Širola

Već dugo vremena na području boja, i općenito zaštite površina nije se pojavilo neki novi proizvod koji toliko obećava kao što je to slučaj sa zaštitnim premazom LIWREA. Potencijal koji je prikazao na početnim predstavljanjima čini se doista neiscrpnim, i moram priznati da ulažem velike napore kako bih suspregnuo oduševljenje u čemu mi pomažu samo dvije činjenice: prva je da je primjena u nautici još uvijek u eksperimentalnoj fazi, i druga da se još uvijek ne može govoriti o očekivanom radnom vijeku, budući da su prve površine zaštićene pred 5 godina, no još uvijek izgledaju kao i prvoga dana

Taman kad je jesen ozbiljnije zašla i među novljanske vinograde tvrtka Exotrade održala je prezentaciju potpuno novoga proizvoda na našem tržištu. Riječ je o proizvodu koji se zove LIWREA talijanske tvrtke Avhil, a kako se radi o nekoj vrsti premaza prezentacija je održana u prostorima novljanske tvrtke Navitech koja je pružila tehničku podršku. Poput svih prezentacija i ova je krenula s usmenim predavanjem i opisom proizvoda koji, kao i u većini slučajeva, zvuče bolje i od najbolje priče, ali ovdje su neke stvari od samoga početka bile drugačije. Nakon uvodnog predstavljanja i upoznavanja počela je prezentacija u kojoj su se svi sudionici mogli uživo upoznati s proizvodom, i u praksi probati kako se radi uz podršku i savjete stručnjaka iz talijanske tvornice.

Što je zapravo LIWREA?

Iako se to možda na prvi pogled tako čini, LIWREA nije klasična boja. Samo ime je akronim nastao od LIquid WRapping Exclusive Application. Oni koji malo bolje barataju engleskim jezikom iz ovoga su bez većih problema iščitali da je zapravo riječ o zaštitnoj foliji, i to ekskluzivnoj.
To je akrilno-uretanska emulzija na vodenoj bazi koja po nanošenju stvara elastični zaštitni sloj koji čvrsto naliježe na sve vrste površina. Samo po ovome to bi bila još jedna od boja u nizu, no LIWREA nakon sušenja poprima nekoliko fenomenalnih svojstava. Kao i svaka boja ima zaštitnu i dekorativnu ulogu, i po tome se ne razlikuje baš previše od klasičnih boja. Ono po čemu se razlikuje od svih ostalih je skidanje. Naime, LIWREA se na površini ponaša kao klasična boja, no kad se vlasnik jednom odluči zamijeniti je novom bojom ona se jednostavno odlijepi bez oštećenje i traga na površini.
Ovaj proizvod zahvaljujući svojim kemijskim i fizikalnim svojstvima s pravom može nositi oznaku Eco friendly proizvoda jer je u potpunosti napravljen od neškodljivih tvari i na vodenoj bazi.
I tako je nastao zaštitni premaz koji bez posebnih priprema i temeljnih premaza, naliježe na sve vrste površina i formira relativno debelu zaštitnu foliju koja je otporna na goriva, ulja i maziva, pa čak i klasična otapala, odnosno razrjeđivače. Jednom nanijeta folija ponaša se kao bilo koja druga boja, s tom razlikom da je LIWREA iznimno elastična. Pod time mislimo na rastezljivost veću od 100%, bez ikakvih promjena u boji ili kvaliteti, i ono što posebno oduševljava, vraća se natrag u prvobitni oblik, bez ikakvih tragova. Ovo će imati iznimne implikacije za zaštitu drva.

Kvaliteta samoga zaštitnoga sloja ovisi o kvaliteti pripreme površine. Ako je površina idealno pripremljena, tada će i zaštitni sloj LIWREA biti idealan, no zahvaljujući prikazanim svojstvima i samonivelirajućim svojstvima čini se da se na ovaj način čak i mogu neke manje nepravilnosti kamuflirati. Pomalo nevjerojatno zvuči pa ćemo još jednom ponoviti, LIWREA jednako kvalitetno naliježe na sve površine, i jedino što se mora napraviti prije nanošenja jest očistiti i odmastiti. Činjenica da je potpuno bez mirisa također ima veliki značaj, kao i to da se vrlo brzo suši. To će svakako omogućiti da se nanosi i u zatvorene prostore za brodicama, bilo da je riječ o estetskom zahvatu u kabinama ili pak funkcionalnoj zaštiti santina.
Kako je riječ o neistraženom području, proizvođač za sada još uvijek inzistira na tome da se LIWREA kad se koristi u nautici nakon nanošenja zadnje ruke obavezno zaštiti jednim tankim slojem UV zaštite. Time se postiže dodatna otpornost na atmosferilije i općenito zahtjevne uvjete koji vladaju na moru.
LIWREA je zamišljena kao zaštitni sloj za sve površine, a najveća prednost joj je u tome što se jednostavno nanosi, fenomenalno štiti i jednostavno se skida, a da pritom ne ostavi nikakvoga traga na površini koju je štitila. Brojna svjedočanstva profesionalaca kojima LIWREA danas služi prvenstveno za personalizaciju i zaštitu ultraskupih vozila po Arapskom poluotoku i Europi, to sasvim zorno potvrđuju. Vjerujemo da će i u Hrvatskoj biti prostora za ovu primjenu, no zastupnik je svjestan okruženja u kojem živi pronašao i brojne druge potencijalne primjene, od kojih su neke trenutno još uvijek u eksperimentalnoj fazi, a mi se nadamo da ćemo dobiti priliku naše čitatelje upoznati s prvim rezultatima o tome kako se LIWREA ponaša na moru.
Kako nas uvjerava zastupnik, gospodin Borna Cicero, ta bi nam se prilika uskoro mogla i ostvariti, budući da je ovo bila samo prva od niza prezentacija koje će se održati tijekom sljedeće godine, no sudeći po reakcijama prisutnih, kao i po rezultatima postignutim na samoj prezentaciji već sada slobodno možemo govoriti o velikoj novosti na našem tržištu, koja bi mogla napraviti pravu malu revoluciju.

LIWREA u nautici

Ne s malo ponosa možemo reći kako je proizvodno-istraživački tim u talijanskoj tvornici upravo na inicijativu hrvatskoga zastupnika i njegovoga tima profesionalaca pokrenuo niz istraživanja i unaprjeđenja kako bi zadovoljio najviše moguće standarde i iskušenja koja se pred zaštitne premaze stavljaju na moru. Za sada su u laboratorijima postignuti fenomenalni rezultati, a uskoro se očekuje i jedan sveobuhvatni test u realnim uvjetima. No prvi koraci su već napravljen, i to s najzahtjevnijim proizvodom od svih – gumenjakom i rezultati su fascinantni! Naime, gumenjak je tijekom nekoliko sezona u žestokom čarteru oštećen na nekoliko mjesta, a osim toga eksploatacija je ostavila traga jer tubusi su izgledali potrošeno. Nakon što je trup jednostavno opran i odmašćen i na njega je nanijeta LIWREA koja je začepila oštećenja i gumi vratila stari sjaj. No ovo je tek početak testa jer pred ovim gumenjakom stoji nova sezona u kojoj se opet očekuje uposlenost od preko 220 dana!